نقد و بررسی سن ازدواج عائشه با پیامبر اسلام قسمت اول
عايشه همسر 21 ساله پيامبر ( نقد و بررسی سن ازدواج عائشه با پیامبر اسلام )
سر فصل ها :
- راوي روايت ها
- ازدواج عايشه با جبير پيش از پيامبر و باكره نبودنش
- محاسبه سن عايشه با استفاده از سن ايمان او (21 سال)
- محاسبه سن عايشه با استفاده از سن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) (21 سال يا بيشتر)
- محاسبه سن عايشه با مقايسه بين سن او و خواهرش اسماء (21 سال)
- محاسبه سن عايشه با استفاده از سال تولد او(21 سال)
- سال ازدواج با پيامبر
- خواستگاري نشدني (پيمان برادري ابوبكر)
- حسادت عايشه به ديگر زنان پيامبر
- عايشه مفتي
- ديگر انگيزه ي جعل
- آزار پيامبر توسط عايشه و حفصه
- رواي روايت ها
مشكل اساسي روايت هايي كه عايشه را هنگام ازدواج با پيامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كم سن نشان مي دهد اينست كه راوي تمام روايت ها خود عايشه يا خواهر زاده اش ابن عامر مي باشد . اما ايراد اين راويان چيست ؟
بحث پيرامون اين موضوع كه چرا عايشه نياز به چنين جعلي داشته را در ادامه به مرور بررسي خواهيم نمود ، اما ذكر يك حديث را براي بررسي صحت روايات نقل شده توسط عايشه كافي مي دانيم .پيامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرموده است: «لقد قلت كلمه لو مزجت بماء البحر لمزجته» آنچه تو (عايشه) گفتي اگر با بحر بياميزند آن را آلوده خواهد ساخت. (سنن ترمذي)
اما در مورد خواهرزاده عايشه ابن عامر بايد گفت كه او هنگام ازدواج عايشه با پيامبر 5 سال داشته و چگونه ميتوانسته زمان تولدعايشه را به خاطر داشته باشد و مهمتر اينكه چگونه طفل 5 سال اينهمه روايات را با جزئيات كامل در آن سن به ياد داشته ؟ تا آنجا كه مي گويد: «پيامبر در روز دوشنبه دوازدهم ربيع الاول به مدينه هجرت نمودند و در شؤال همان سال درست هشت ماه بعد با وي ازدواج كرد؟!»
اين در حاليست كه خود عايشه نيز كه ادعا ميكند در شش سالگي به عقد پيامبر در آمده است جزييات كامل رويدادهاي آنزمان را بخاطر دارد كه از ديد تاريخي جاي شگفتي دارد .و اين گمان را كه دسيسه اي براي جعل در كار بوده است را تقويت ميكند .
اما روايت ديگر از ان هشام است و بخوانيم در چه شرايطي روايت نموده : هشام بن عروه راوي اين حديث پس از هفتاد و يك سال زندگي در مدينه آن را به قصد عراق ترك گفته و صيغه هاي مختلف اين حديث از طريق راويان عراقي روايت شده است. جالب اينجاست كه حديث سن عايشه در هنگام عقد با پيامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در شش سالگي تا زماني كه در مدينه بود (هفتاد و يك سال) بيان نكرده است و در عراق براي روايان عراقي نقل كرده است.
مولف «تهذيب التهذيب» (كتابي مشهور در علم رجال) معتقد است كه آن بخشي ازروايت هاي هشام بن عروه كه از طريق روايان عراقي روايت شده اند قابل پذيرش نيست وي همچنين مي افزايد كه حتي مالك بن انس در مورد آن عده احاديث او كه از طريق راويان عراقي روايت شده است ملاحظه داشت. وي در ادامه مي افزايد هشام بن عروه در اواخر عمرش (تقريباً زماني كه به عراق هجرت نمود) حافظه اش ضعيف شده بود.(تهذيب التهذيب، ج11، ص48، 51) فلذا طبق نظر رجاليون تمامي نقل هاي هشام بن عروه در عراق به دليل از دست دادن حافظه اش مورد قبول نيست.
ازدواج عايشه با جبير پيش از پيامبر و باكره نبودنش
وروى ابن سعد عن أبيمليكة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما خطب عائشة . قال أبو بكر : إني كنتأعطيتها مطعما ” لابنه جبير . فدعني حتى أسلها منهم .فاستسلها منهم فطلقها.فتزوجها رسولالله صلى الله عليه وسلم.
*الطبقات الكبرى 59 / 7 ، الإصابة 359 / 4
ابوبکر عایشه را به ازدواج “جبیر بن مطعم” در آورد ، پس از مدتی او را از ایشان گرفته و طلاقش داد …
ابن سعد، طبقات الكبري، ص529؛ الاصابه، ج4، ص356
باکره بودن عايشه
روایات باکره بودن عائشه را تنها از خود او نقل کرده اند و با روایت های دیگر در تناقض است.از جمله«یروی ابو داود:لما تزوج بها اقام عندها ثلاثا ثم قال : لیس بک علی اهلک هو ان إن شئت سبعت… و کان روسل الله اذا تزوج البکر أقام عندها سبعا و اذا تزوج الثیب أقام عندها ثلاثا»
(سنن ابن داود / کتاب النکاح / باب فی المقام عند البکر / رقم2124)
این روایت دقیقا بیان می دارد که آنچه عائشه خود روایت می کند او بکر نیوده است ؛ زیرا چنانکه روایت بیان دارد پیامبر نزد زن باکره خود هفت روز و نزد غیر باکره ها سه روز اقامت داشت اند. و چون نزد هائشه سه روز اقامت داشت، بیان کننده آن است که عائشه آن چنان که خود ادعا دارد بکر نبوده است!!؟